Thursday, 8 September 2016

TIPS MEMILIH MAKANAN BERLEMAK

TIPS MEMILIH MAKANAN BERLEMAK

harini admin ingin berkongsi sikit psl makanan berlemak ni.Ramai yg takut nk ambil klu makanan tu tinggi kandungan lemak kn?kebanyakkannya kalau boleh nk elak sbb takut naik berat bdn

AWAS!

lemak sebenarnya merupakan salah satu sumber tenaga yg diperlukn oleh sistem badan kita.Cuma yg membezakn samada lemak yg masuk dlm badan korang tu lemak yg baik ataupun tak.
Disarankn oleh pakar utk mengambil dlm 30% lemak dlm korang pnya diet

MACAM MANA NK PILIH?

lemak yg baik utk badan terdiri dr 2 jenis:-

'Monounsaturated fat' ni lemak yg bagus utk mengurangkn kolestrol dlm badan.kita boleh dpt melalui pengambilan berikut -

1.Avocado
2.Minyak zaitun
3.Daging tanpa lemak
4.Kacang/Biji matahari

'Polyunsaturated fat' pula bagus sbb dia rendah lemak dan mengawal kolestrol dalam masa yg sama membantu meningkatkn kesihatan mata,jantung,mental dan 'body joint'.Contoh sumber :-

1.Ikan salmon dan tuna
2.Kacang walnut
3.Makanan berasaskn kacang soya
4.Sayuran

lemak yg jahat utk badan pula ialah 'Trans fat' dan 'Saturated fat'.Pengambilan lemak tidak bagus dalam diet harian akn meningkatkn kadar kolestrol dlm badan dan mendedahkn diri korang kpd penyakit2 yg bahaya contohnye penyakit jantung dll.

Contoh sumber lemak tidak sihat?

1.Fast food
2.Makanan ready made
3.Marjerin
4.Snek
5.Minyak kelapa dlm mkn yg diproses seperti biskut dan chips
6.Produk tenusu penuh lemak seperti mentega dan krim.

So kalau boleh korang cuba elakkn dr memakan makanan penuh lemak tidak sihat yer.

Semoga tips yg simple ni bermanfaat utk korang semua.

SELAMAT MENCUBA