Pages

Wednesday 21 September 2016

Bagaimana nak atasi plateau?

5 CARA TEWASKAN PLATEAU KETIKA FASA MENURUNKAN BERAT BADAN!



Ok, plateau adalah satu situasi dimana berat badan anda maintain sahaja. Walaupun diet dan juga senaman telah dilakukan.
So bagaimana nak atasi plateau?
Dibawah ada 5 perkara yang boleh anda buat apabila berdepan dengan plateau:
1) Step paling penting, SABAR dan jangan PUTUS ASA. Keadaan anda adalah normal.
2) Ubah rutin senaman dan rutin diet anda. Hentikan atau ubah segala senaman yang anda biasa lakukan, plan strategi baru. Selama ini hanya joging 30 minit, ubah jadikan banyak aktiviti dalam satu sesi seperti jog,berbasikal,lompat bintang,pendek kate buat ape yang badan anda x expect dan x biasa anda lakukan. Juga amalkan bersukan seperti badminton, futsal, tenis dan lain-lain, kerana dalam sukan banyak pergerakan badan dilakukan dan asyik berubah-ubah.
3) Lakukan senaman weight training samaada di rumah atau di gym. otot naik, metabolisma naik, lebih banyak tenaga diperlukan. Senaman angkat beban juga boleh membuatkan kita memilih makanan yang lebih sihat.Perempuan jangan takut untuk bermain dumbell, setakat angkat 3-5 kg admin yakin badan anda tidak akan menjadi seperti malik noor dan tidak mengikis sifat kewanitaan anda sebenarnya. Sebaliknya anda boleh menambah tone otot anda dan hilangkan gelebeh2 dan lembik2 di tangan atau pinggul yang juga sering dihadapi oleh wanita kurus.
4)Lakukan senaman 'interval training' atau senaman selang seli. Samaada high intensity atau moderate intensity. Seminit lari pecut atau laju, seminit-2minit jog biasa sebanyak 5 kali (sebagai contoh). Badan anda akan sukar untuk adapt dengan senaman 'interval training'. Kajian juga mendapati interval training dapat membolehkan wanita memperhebat cardiovascular dan dalam pengurangan lemak badan mereka.
5) Jangan cepat membuat keputusan dengan menyekat diet anda lebih teruk dari sebelum ini. Kurangkan makanan bergoreng,berlemak dan kandungan gula yang tinggi. Lebihkan protein dan boleh pecahkan makan 5-6 kali dalam sehari mengikut keperluan anda.
Ok!
.
Moga tips ini bermanfaat untuk you all yang sedang berada dalam proses menurunkan berat badan.

===
Whey protein adalah sangat diperlukan ketika proses menurunkan badan dimana ianya berfungsi mengekalkan otot dan meningkatkan metabolisme didalam badan.
.
Untuk keterangan lanjut,sila whatapps 012-3969017

No comments:

Post a Comment