Pages

Wednesday 7 September 2016

NAK BAKAR LEMAK DAN STABILKAN KOLESTROL?

NAK BAKAR LEMAK DAN STABILKAN KOLESTROL??

Berikut adalah 6 jenis makanan yang mampu membakar lemak, menstabilkan tahap kolesterol dan meningkatkan metabolisme sekaligus membantu anda mengurangkan berat badan ‘ekstra’ yang tidak diingini dalam jangkamasa yang cepat.

1. Makan Oat Pada Waktu Sarapan Pagi 

Oat adalah sejenis bijirin, bukan sahaja rasanya yang hebat tetapi juga mengurangkan rasa lapar. Ia mengandungi serat yang membantu dan menstabilkan tahap kolesterol dan mengurangkan risiko penyakit jantung.Amat sesuai jika di makan pada waktu pagi sebagai sarapan.


2. Makan Putih Telur Sahaja


Putih telur adalah merupakan makanan yang menjadi sumber protein paling baik. Protein yang ada di dalam putih telur membantu untuk proses membakar lemak. Tetapi cuba elakkan atau kurangkan daripada memakan kuning telur kerana ia mengandungi kandungan kolesterol yang agak tinggi.



3. Makan Lada Atau Cili Api


Mungkin makanan ini akan menghangatkan lagi kehidupan anda. Tetapi kandungan vitamin A, C, serat, kalsium dan fosforus dapat membantu untuk meningkatkan lagi metabolime badan dan secara tidak langsung ia akan turut membakar lemak.



4. Rahsia Buah Anggur


Salah satu makanan yang membantu untuk membakar lemak anda adalah anggur. Buah ini bukan sahaja sumber vitamin C, tetapi turut membawa khasiat yang dipanggil ‘pektin’, dikatakan dapat membantu menurunkan tahap kolesterol seseorang.



5. Pentingkan Masakan Yang Ada Bawang Putih Dan Merah


Bawang mengandungi anti bakteria dan mineral seperti sulfur yang membantu untuk membakar lemak. Selain itu, makanan ini juga berfungsi untuk melancarkan lagi sistem penghadaman serta meningkatkan metabolisme tubuh seseorang.



6. Minum Teh Hijau


Pengambilan teh hijau secara kerap dipercayai dapat membantu meningkatkan tahap metabolisme seseorang dan seterusnya membantu membakar kalori dengan lebih banyak. Amalan minum teh hijau terbukti membantu sepertimana diamalkan oleh orang Cina sejak ratusan tahun dahulu.

SEMOGA BERMANFAAT!





No comments:

Post a Comment