Pages

Wednesday 7 September 2016

MAKANAN TAK SEIMBANG PUNCA KANSER USUS

MAKANAN TAK SEIMBANG PUNCA KANSER USUS


Badan kita memerlukan makanan yang seimbang untuk beroperasi dengan baik.Tetapi pada zaman sekarang, terlalu banyak makanan yang tak sihat ada. Makanan segera, bahan pengawet, garam berlebihan, pewarna, lemak berlebihan, makanan dalam tin dan lain-lain. 

Badan kita memerlukan makanan seimbang dan sihat kerana sel kita memerlukannya. Bila sel dapat makanan yang tak sihat, sel akan meradang dan mula rosak. Bila sel rosak, sel terdedah kepada radikal bebas. 

Sel yang rosak boleh menyebabkan pengaktifan sel-sel kanser dalam badan. Amalan makan makanan seimbang dapat mencegah penyakit-penyakit merbahaya, dan membantu mengawal berat badan. Usus juga menjadi kotor dan pencernaan tak berlaku dengan baik. Berpotensi juga untuk menghidap kanser usus. 

So, marilah kita sama-sama amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat kerana weight management yang berkesan adalah 80 peratus dari pemakanan dan 20 peratus lagi daripada senaman. Pokoknya pemakanan sangat penting kerana memberi kesan sbyk 80 peratus daripada kesihatan.

SEMOGA BERMANFAAT 





No comments:

Post a Comment