Tuesday, 6 September 2016

6 KESILAPAN YANG SERING ANDA BUAT SELEPAS BERSENAM
.

Kadang-kadang selepas bersenam  badan memang dah penat sangat kan sampai terlupa benda penting yang korang kena buat lepas bersenam.Harini admin nak share sikit mungkin korang terlepas pandang yelah benda ni nampk remeh tapi banyak manfaat sebenarnya!
.

1. Tidak lakukan senaman penyejuk badan
.
Ambil masa skit lps korang bersenam tu utk bg korang pnya jantung dan tekanan darah jd normal blk bkn apa takut nanti mendatangkan risiko kecederaan pulak kat korang.Pakar mencadangkan supaya korang akhiri sesi senaman dgn senaman ringan seperti berjalan atas treadmill.
.
2. Terlupa buat regangan
.
Buat aktivit regangan dpt mengurangkn rasa sakit pada keesokan hari secara tk lansung bkn saja menyenangkan korang malah buatkan korang boleh pergi ke gym secara konsisten.
.
3.Tidak mengambil snek sejurus selepas bersenam
.
Ambil skit snek ringan sbelum korang mula berpeluh,ia sgt membantu dlm memperbaiki otot secara sendiri selepas bersenam.Sebaiknya korang ambil gabungan karbohidrat dan protein mcm yogurt takpun kacang dlm kuantiti tertentu.
.
4. Tidak menukar pakaian selepas bersenam
.
Pastikan korang menukar pakaian kpd yg bersih sejurus selesai bersenam.Pakai baju ataupun seluar yg sama mendedahkan diri korang kpd jangkitan yis sebab peluh td jadikn pakaian korang lembap.
.
5. Malas mandi
.
Admin berani jamin ramai yg takan mandi terus kn klu lps bersenam? bagus sekiranya korang ambil masa sekejap utk biarkn peluh kering tapi kalau da smpai berjam2 lps bersenam pn tak mandi lg akan menggalakkan pembiakan bakteria yg boleh menyebabkan ruam.
.
6. Kurang tidur


Tidur sangat penting dalam memulihkan badan anda selepas penat bersenam sebab ini merupakan masa yg sesuai utk korang rehatkan badan dan membina semula otot yang lebih kukuh.