Tuesday, 6 September 2016

Makanan yang membantu mendapatkan otot yang solid

4 TIPS : PEMAKANAN UNTUK DAPATKAN OTOT SOLID


1) PUTIH TELUR : 

Ada sebab mengapa setiap ahli bina badan yang berjaya di dunia menggunakankan putih telur ke dalam diet mereka. Dengan protein kepada nisbah lemak 60:1, putih telur adalah salah satu bentuk protein terbaik di dunia.

.
2) AYAM : 

Untuk membina otot yang besar dan padat, daging tanpa lemak seperti ayam dan dada ayam belanda harus menjadi keutamaan dalam diet setiap ahli bina badan. Selain daripada menyediakan sumber protein berkualiti tinggi yang bagus, ia juga rendah kandungan lemak tepu dan trans.

.
3) IKAN : 

Ikan mengandungi banyak asid lemak yang berguna untuk otot. Omega-3 yang terdapat dalam ikan juga dapat membantu menyokong proses pembinaan otot.
Ikan laut dalam seperti salmon, tuna, trout dan sardin adalah sumber terbaik protein dan lemak yang sihat.

.
4) KEKACANG : 

Jika anda serius tentang membina otot, anda tidak boleh mengabaikan kehebatan kacang dan kekacang. Apabila orang biasanya berfikir makanan bina badan, mereka segera merujuk kepada pelbagai daging tanpa lemak, tetapi apa yang mereka tidak sedar bahawa kacang adalah sumber protein dan serat yang lazat dan amat berkhasiat.

Serat adalah penting untuk mengekalkan pergerakan usus biasa yang normal dan sihat serta tindak balas insulin yang betul - adalah kritikal untuk pertumbuhan otot sebagai bantuan dalam penyerapan dan penggunaan pelbagai jenis nutrien dan makanan tambahan yang diambil oleh ahli bina badan.